Wko

Hvordan skrive

Skriving kan være en fantastisk verden å utforske! Fra realistisk fiksjon til mysterier for sci-fi til poesi, er skrivingen bare begrenset av fantasien. Husk at skriving er mye mer enn å sette penn til papir: det tar å lese, forskning, tenkning og revisjon. Selv om ikke alle skriver metodene fungerer for alle, bør disse tipsene komme i gang på din vei til å skrive.

Trinn

Hvordan skrive. Finn et sted å skrive.
Hvordan skrive. Finn et sted å skrive.

Del én: å komme i gang

  1. 1
    Leser mye. Les en rekke forfattere og sjangere for å utvide din forståelse av hva ulike skrive ser ut og hva hver forfatterens "stemme" lyder. Dette vil hjelpe deg å tenke og utvikle hva du ønsker å skrive om, hvordan du vil at dine bidrag skal lyde, og selv som viktig, hvordan du ikke ønsker å høres.
    • Les hva du vil skrive. Hvis du ønsker å skrive en sci-fi roman, for eksempel begynne å lese mestere i sjangeren som Isaac Asimov, Philip K. Dick og Ray Bradbury.
    • Hold opp en vanlig lesing tidsplan. Selv om det er bare 20 minutter om dagen før du går i dvale, vil du merke en forbedring i å skrive.
  2. 2
    Finn et sted å skrive. Som du begynner å skrive, kan du prøve å skrive på forskjellige steder for å finne ut hva som fungerer best for deg. Hvor kan du konsentrere deg best? Hvor finner du inspirasjon? Hvor kan du fokusere? Det kan være ved skrivebordet hjemme, på en travel kafé, i et bortgjemt hjørne av et bibliotek, eller i en park.
    • Du kan finne at forskjellige steder fungerer for deg, basert på humøret ditt eller hva det skrevne skritt du er i.
    • Forskjellige steder kanskje egner seg til forskjellige aktiviteter. For eksempel kan du brainstorm beste på sengen hjemme og redigere beste på et bibliotek.
  3. 3
    Velg en måte å skrive. Vil du skrive alt ned for hånd eller bruke en bærbar PC? Som med å finne et sted å skrive, finne din måte å skrive vil utvikle seg over tid.
    • Vær på vakt mot distraksjoner. Mens du skriver kan være raskere, kan det også føre til distraksjoner som å sjekke e-post eller nettsider.
  4. 4
    Brainstorm. Skriv ned tomten ideer. Det er alltid en idé før en velskrevet bok, og mulighetene er uendelige. Du kan skrive om beregning. Du kan skrive om Mercury. Du kan selv skrive om deg selv. Det er ingenting du ikke kan skrive om. Prøv å svare på disse spørsmålene:
    • Hva skjer i din historie?
    • Hva er hovedtemaet?
    • Hvem er hovedpersonen?
    • Hvorfor skal leseren være interessert?
  5. 5
    Forskning. Hvis du skriver om et emne du ikke er en ekspert på og ønsker å sørge for at du presenterer emnet eller informasjon realistisk, slå opp informasjon eller oppsøke en ekspert til å stille spørsmål.
    • Søk etter informasjon på nettet. Skriv inn ditt emne i en søkemotor, og sile gjennom de 10 eller 20 resultater.
      • Merk: Vær forsiktig med informasjonen du hente på nettet, spesielt hvis du skriver en forsknings-papir eller en artikkel som er avhengig av faktiske opplysninger. Internett-kilder kan være upålitelige. Publiserte bøker, eller arbeider finnes i en journal, må gjennomgå en mye mer grundig vetting prosessen før de når publikasjon, og er derfor tryggere å bruke som kilder.
    • Sjekk ut et bibliotek. Ja, tro det eller ei, det er fortsatt informasjon å finne i et bibliotek som ikke har gjort sin vei til nettet. For en enda større bredde av ressurser, prøv en høyskole eller universitet bibliotek.

Del to: skrive utkast

  1. 1
    Skriv en grov utkast. Det spiller ingen rolle hvor mange stavefeil eller svake adjektiver du har i den. Denne kopien er bare å skrive ned de tilfeldige Uncategorized tanker. Skriv ned alt du tenker på at du vil ha med i å skrive, og bekymre seg for å organisere alt der det hører hjemme senere.
  2. 2
    Hvis du har problemer, kan du prøve. Sett en timer og skrive kontinuerlig til at tiden er ute. Du vil ikke ha tid til å bekymre deg for feil og mangler hvis du er rushing å få ordene ut.
  3. 3
    Redigere for andre dtraft.. Gjennomgå kladden og begynne å sette det du har skrevet i den rekkefølgen du ønsker det i. Rydd opp stavefeil, grammatiske feil og svake skriveferdigheter som repeterende ord. Kjøttet ut tomten og begynne å tenke på noe du ønsker å kutte ut.
    • Redigere hensynsløst. Hvis det ikke passer inn med den generelle historien, hvis det er unødvendig, eller hvis du ikke liker det du har skrevet, klippe det ut.
    • Sjekk for coherency. Har alle deler av historien fornuftig sammen? I så fall fortsette. Hvis ikke, bør du vurdere å revidere hva passer ikke i.
    • Se etter nødvendighet. Har alle deler av historien bidra med? Gir hver seksjon nødvendig bakgrunn, fremme plot, bygge opp spenning, eller utvikle en viktig karakter?
    • Sjekk om noe mangler. Er alle figurene dine riktig introdusert? Gå til plottepunktene flyte jevnt inn i hverandre, eller er det noen logiske hull?
  4. 4
    Korrekturlest. Husk at stavekontrollen alene ikke alltid gjøre jobben. Bare du kan fange forskjellen mellom å også, og to, eller deres, der, og de ​​er. Selv om de kan være stavet riktig, kan de ikke brukes i riktig sammenheng.
  5. 5
    Skriv en tredje utkast. For dette utkastet, tar mer tid på å tenke hver seksjon som du analysere, redigere eller omskrive det. Tenk om større endringer som å flytte deler av historien rundt.
  6. 6
    Hold omskriving til du er klar for en ny mening. Dette er et viktig skritt, som andre folk vil se hva du faktisk skrev, og ikke bare hva du tror du har skrevet.
    • Få tilbakemeldinger fra noen som mener du respekt og tillit, og som enten leser mye eller skriver seg selv.
    • Be dem om å være ærlig og grundig. Bare ærlige tilbakemeldinger, selv om det er et engros kritikk av hele historien, kan gjøre deg til en bedre skribent.
    • Hvis de trenger litt veiledning, gi dem de samme spørsmålene du har stilt deg selv.
    • Dette er spesielt kritisk hvis noen aspekter av historien dreier seg om en teknisk område der du ikke er en ekspert. Sørg for at minst én av leserne er en ekspert på dette området.
    • Bli en forfatter gruppe i ditt område eller på nettet for å dele dine bidrag, lese andres skriving, og gi gjensidig tilbakemeldinger.
  7. 7
    Evaluere responsen du fikk. Du trenger ikke å like eller enig med alt som blir sagt til deg om arbeidet ditt. På den annen side, hvis du får den samme kommentaren fra mer enn én person, bør du nok ta det veldig alvorlig. Finne en balanse mellom å holde aspekter som du ønsker, og gjøre endringer basert på innspill du stoler på.
    • Re-lese historien med leserne dine kommentarer på baksiden av hodet ditt. Merk eventuelle hull, steder som må kuttes, eller områder som trenger revisjon.
    • Omskrive bruke den innsikten fikk fra leserne og fra din egen påfølgende kritisk lesing.

Del tre: generelle strategier for effektiv skriving

  1. 1
    Utelate unødvendig ord. Kutt ut ord som tjener bare som staffasje. Hvis et ord er ikke avgjørende for telling av historien, eller semantikk av dommen, utelate det. Det er bedre å ha for få ord enn for mange. For mange ord og skrivingen blir kvalm, pompøs, eller uleselig. Vær spesielt forsiktig med:
    • Adjektiver. Adjektiver beskriver substantiver, men noen ganger beskrivelsen er overflødig. Begynnelsen forfattere ofte gjør feil i peppering sin skriving med altfor mange adjektiver i et forsøk på å "være beskrivende."
      • Ta setningen: ". Han gikk til side, en indignert vrede koke opp inni hans lender" "Indignant" betyr sint, men det gjør "vrede". Her er adjektivet bare komme i veien uten å tilby noe nytt. Langt bedre ville ha vært: "Han gikk til side, vrede koke opp inni hoftene."
    • Uttrykk og slang. Idiomer, slik som "et stykke kake" eller "skum i munnen," ikke alltid oversette til hyggelig skriftlig. Som slang, hittil har de stykket (som sier "suge melk av nasjoner" lenger?) Og kan feiltolkes (kan du tyde slang fra 1920-tallet?).
  2. 2
    Hold deg ordforråd enkel. I begynnelsen øve skrive som Hemingway stedet for Faulkner. Hvis du ikke er kjent med enten arbeid, her er en sammenligning. Hvilken synes du lettere å forstå?
    • "Maera lå stille, med hodet på armene, ansiktet i sanden. Han følte seg varm og klissete etter blødning. Hver gang han følte horn som kommer. Noen ganger oksen bare dunket ham med hodet. Når horn gikk hele gjennom ham, og han følte at det går ned i sanden Noen hadde den ene oksen ved halen De var banne på ham og floppe Kapp i ansiktet hans da oksen var borte. "-... Ernest Hemingway, i vår tid.
    • "Det var av mennene, ikke hvit eller svart eller rød, men menn, jegere, med vilje og hardihood å tåle og ydmykhet og ferdigheter til å overleve, og hundene og bjørnen og hjort sidestilt og reliefed mot det, bestilt og tvunget av og innen ørkenen i den gamle og iherdig konkurranse i henhold til de gamle og unmitigable regler som annullert alle angrer og tålte ingen kvartal, "- William Faulkner, The Bear.
  3. 3
    La verb være bilen av setningen din. Verb er kanskje dine beste venner. En godt plassert verb vil gjøre en setning imponere og holde den fri for andre typer ord, for eksempel adjektiver eller substantiver, som kan roter det opp. Ezra Pound sa en gang at, på sitt mest grunnleggende, er en setning en overføring av makt. Verb bidra til å gjøre at overføringen mulig.
    • Ta følgende setning: "Han gikk inn i rommet." Det er ingenting galt med denne setningen. På den annen side er det litt kjedelig. Du kan krydre setningen opp, og være mer spesifikk, ved å innføre en mer subtil verb i stedet for "gikk". Hva med "krøp", eller "barreled," eller "gled" i stedet?
    • Bruk aktiv stemme i stedet for passive stemme, som en tommelfingerregel.
      • Aktiv stemme: ". Hunden fant sin master" Her er hunden gjør arbeidet, så å si. Han er aktivt med å finne sin herre.
      • Passiv stemme: «Mesteren er funnet av hunden sin." Her er hunden mer fjernet fra handlingen. Kapteinen blir funnet, hunden er ikke å finne.
  4. 4
    Utvide ordforrådet ditt. Utvide ordforrådet ditt vil gi deg muligheten til å være mer presis med dine ord. Du bør ikke bruke en "stor" eller "fancy" ord når det er en mer vanlig ord som betyr det samme, men du kan bli tvunget til å bruke et stort ord hver gang på en stund. De store ord er som en regnfull dag fondet: bruk dem med måte og bare i en klemme.
    • Hvor mange mennesker tror du vet definisjonen av "sesquipedalian?" Ikke veldig mange, sannsynligvis. (Det betyr "lang" eller "lang omstendelig.") Hvis du skal bruke den, bruke den i riktig sammenheng. Det sannsynligvis ikke vil passe ved siden av mer vanlige ord, men det kan fungere hvis du bruker "sesquipedalian" for å være ironisk, satirisk eller morsomt.
    • Få i vane å memorere tekniske ord. Hvis du ønsker å beskrive et hus, er du sannsynligvis kommer til å trenge å vite noen arkitektur vilkår: "takutstikk," "kolonner", "fasade", "trimme", "jamb", og listen fortsetter. Fordi disse er tekniske termer, er det egentlig ikke noen synonymer for dem. Du sitter fast med enten kalle det "gull trim" eller "gull ting på siden av veggen." Du bestemmer hvilke lyder bedre.
  5. 5
    Bruk billedspråk for effekt. Billedspråk inkluderer metaforer og similes, som du har sikkert allerede hørt om. Bruk billedspråk sparsomt, men for effekten "Klossene ble hardt og bulkete" kan gjøres mer levende ved å innføre en lignelse:. ». Klossene var vanskelig og bulkete, som noen shell spytte ut ved havet"
  6. 6
    Vær oppmerksom på tegnsetting. Du tror tegnsetting er kjedelig, og du kan være riktig. Saken er, det er ment å være kjedelig. Tegnsetting hjelper oss å forstå hva ordene ordnet på en bestemt måte mener, og nesten ingenting utover det. Det bør være der, men ikke merkbar. Folk gjør ikke feil i å prøve å få tegnsetting for mye, være prangende, eller ringe oppmerksomhet til det, enten med vilje eller ikke.
    • Utropstegn. Bruk utropstegn sparsomt. Folk er ikke så ofte utbryte ting, heller ikke setninger ofte fortjener utropstegn. Elmore Leonard, den store krimforfatter, har dette å si: ". Hold utropstegn under kontroll Du har lov ikke mer enn to eller tre per 100.000 ord prosa."
    • Semikolon. Semikolon fungere som hybrid perioder, koble to setninger som har logisk sammenheng. Likevel hevder Kurt Vonnegut mot dem: «Ikke bruk semikolon De er transvestitt hermafroditter representerer absolutt ingenting Alt de gjør er å vise at du har vært på college..." Selv Vonnegut vurdering kan være litt harde, er det sannsynligvis bare bra å bruke dem fra tid til annen.
  7. 7
    Unngå arkaisk skriftlig. Arkaisk skriftlig betyr at du bruker skriving konvensjoner som mennesker som skriver 300 år siden foretrakk. Arkaisk skriving er vanskelig å forstå, det høres mindre naturlig til den moderne øret, og - tro det eller ei - er vanskeligere å skrive.
    • Arkaisk: "Årsakene er firedoblet."
      • Modern: "Det er fire grunner."
  8. 8
    Si hva du mener, ikke mener det du sier. Tenk på hva du ønsker å si før du sier det. Prøv å få til et punkt der dine ord bevisst reflektere tanker. Mange mennesker bare sette ord på papir og håper at de er liksom i samme ballpark som det de opprinnelig var ment. Dette er rett og slett lat skriving.

Tips

  • Pass på å kopiere, redigere og korrekturlese skriftlige arbeider, men ikke mens du er brainstorming.
  • Du kan lage en to-do liste for å hjelpe deg å holde styr på hvilke trinn du ønsker å oppnå.
  • Husk, det er ment å være morsomt, så ikke bli stresset. Berømte forfattere generelt omskrive sine historier om og om igjen mange ganger.
  • Ikke vær redd for å skrive ting som skjer i din historie ut av drift. Mange forfattere skriver den slutter først, og deretter gå tilbake. Hvis du gjør dette mye, skrive hver seksjon som du tenker på det, men på separate sider (eller, hvis du skriver på en datamaskin, ulike tekstdokumenter eller i forskjellige deler av ett stort tekstdokument). Da ordne og re-ordne sidene i rekkefølge etter når du vil at ting skal skje i historien.